Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Tovább drágulnak a devizahitelek

Folyamatosan emelik a bankok a devizahitelek kamatát. A válság kitörése óta az árfolyamok elszállása mellett újabb és újabb kamatemeléssel kénytelenek szembenézni az adósok. Pedig annak idején a devizahitel jó döntésnek tűnt. A kockázatokról a bankok hallgattak, a szerződések egyoldalúak voltak. 

Az AXA május elsejétől 1,15 százalékponttal emelte az általa korábban folyósított devizahitelek kamatát. Egyes kölcsönöknél az emelés ennél valamivel alacsonyabb mértékű volt. Az MKB május 7-étől lép. Az alacsonyabb összegű, egyéves kamatperiódusú svájci frank kölcsönök kamata ezután 8,3 százalékra, az eurónál ez 9,7 százalékra rúg. A Budapest Banknál a 2010 előtt felvett frankhitelek már április közepén drágultak, átlagosan egy egész százalékponttal (akadt ennél csekélyebb, de nagyobb változás is). Az FHB június 18-ától a devizahitelek (euró és svájci frank egyaránt) kamatát 0,5 százalékponttal emeli.

A válság kitörése óta nemcsak az árfolyamok elszállásával kellett szembenéznie az adósoknak, hanem a folyamatos kamatemelésekkel is. Míg 7-8 évvel ezelőtt kevesebb, mint 6 százalék volt egy svájci frank alapú lakáshitel kamata és kezelési költsége együttesen, addig ez mára 9 százalék környékére nőtt. Az euró alapú hiteleknél 7 százalék környékéről emelkedett 9-10 százalék környékére. Persze találhatunk ennél még drágább kölcsönöket is, hiszen a bankok megtehették, hogy olyan mértékben változtatták a hitelek árát, ahogy nem szégyellték.

Meg lehet érte kövezni, de én személy szerint nem tartottam nemhogy törvénysértőnek, de etikátlannak sem azt, hogy a bankok a deviza alapú lakáshiteleknél vételi és eladási árfolyamot alkalmaztak. Ez benne volt a szerződésben, amikor az ügyfelek aláírták, így előre tudni lehetett, hogy ezen a bank nyerészkedik. (Lásd OTP ítélet.) Az persze már más kérdés, hogy a vételi és eladási árfolyam közötti rést (marzsot) kényük-kedvük szerint szélesíthették, és a már bankhoz kötött adós csak a bank jóindulatában bízhatott, és abban, hogy az nem lesz túl mohó. Mert ugyanakkora hitel esetében többszörös volt a különbség abban, hogy mennyit keresett az árfolyam-különbözeten egy-egy bank. A hitel törlesztésekor már monopolhelyzetben volt a pénzintézet (jellemzően nem lehetett devizában törleszteni), az ügyfélnek nála kellett átváltani a forintját. Ha pedig profitnövelés céljából, egyoldalúan szélesítette a marzsot, akkor ez már erőfölénnyel való visszaélés, és ezen nyugodtan találhatott volna fogást a GVH (Gazdasági Versenyhivatal) és a PSZÁF is.

Ami nálam kiverte a biztosítékot – és nem most, hanem már 2004-ben, a devizahitelezés felfutásának elindulásakor - az volt, hogy a feltételeket a bankok úgy változtathatták, ahogy akarták. Egyoldalúan. Kötöttségek nélkül. Idézem egy akkori cikkemből az egyik bankvezért: „Vállalati ügyfeleimnek nem tudnék ilyen hitelt értékesíteni"

Ezzel azonban hajdanán senki nem kezdett semmit sem.

 

(A devizahitelekkel nyakunkba szakadt gondok és felelősség kérdésének boncolgatását a későbbiekben még folytatjuk.)

Lovas Judit

0 Tovább

Zsarol a mobilcég

Ön dönt! Vagy fizet havi 2490 forint internet előfizetést a telefonjához, vagy ki kell fizetnie 40 ezer forintot az adatforgalomért és további 50 ezer forint előleget. Pedig nem is kértem internet előfizetést, és nem is interneteztem.

 

A szolgáltatások értékesítésének sajátos módját választja a Telenor. Egyszerűen megzsarolja óvatlan előfizetőit, és rákényszeríti őket arra, hogy azt is megrendeljék, amire semmi szükségük.

Induló vállalkozásunk céges mobil-előfizetésre és készülék vásárlására adta a fejét. A választás kieséses alapon a Telenorra esett. AVodafone ugyanis nálunk használhatatlan, a T-Mobile csomagján pedig egyszerűen bedühödtünk. Az első ránézésre ugyanis vonzó percdíjakról kiderült, hogy az előfizetés ugyan lebeszélhető, de csak hálózaton belül. Ma már senkiről nem lehet tudni, hogy melyik hálózatba tartozik, tehát azt sem tudom, hogy lebeszéltem-e az előfizetést vagy sem – csak utólag. Mindez a tizenvalahányadik oldalon derült csak ki az apróbetűk között.

Maradt tehát a Telenor. Hangsúlyosan nem kértünk internetet, sőt rá is kérdeztünk, hogy ugye véletlenül sem használhatjuk majd. Előjött ugyanis egy nem is oly régi emlék; A gyerek készülékén egy olyan gomb volt, amit véletlenül mindig megnyomott, amikor hozzáért a készülékhez, és amivel felugrott az internetre. Nem csak lefogyott a kártyájáról a pénz, hanem feltöltéskor a 2 ezer forint helyett csak 600 jelent meg a számláján. Amikor reklamáltam, az volt a válasz, hogy mínuszba csúszott. Egy feltöltőkártyás hogy csúszhat mínuszba? Már akkor a felügyeleti szervükhöz vagy a Gazdasági Versenyhivatalhoz kellett volna mennem, de nem vagyok feljelentős.

 

Most a csiri-viri, iszonyatosan okos telefonomra már néhány nap után egy sms érkezett: „Tájékoztatjuk, hogy ügyfélszintű forgalma elérte a magasforgalmi limitet” Majd: ügyfélszámán magasforgalmat észleltünk, kimenő hívásait 24 órán belül felfüggesztjük.” Végül jött a telefon az ügyfélszolgálattól: túl nagy internetes forgalmat csináltunk. Ennek díja 40 ezer forint és még ki kellene fizetni 50 ezer forint előleget is. De! Fel tudják ajánlani (hát nem nagylelkűek?), hogy ha megrendelem a Mobile Online 1 GB előfizetést, akkor mindezt nem kell kifizetni. Ennek csak 2400 forint körüli a havidíja.

Hiába mondtam, hogy mi nem is interneteztünk, nem is kértünk internet hozzáférést, sőt kértük, hogy ne is legyen ilyen szolgáltatás. Az ügyfélszolgálatos azt a választ adta, hogy nála be van állítva valami alapszintű internet szolgáltatás, amit adatforgalom után kell fizetni. És rögtön megkérdezte: új készüléket is vettek? Okostelefont is? Mert az magát frissíti, és akkor is adatforgalmat csinál, amikor nem használom. (A kis édes. A mobilcégek beépített ügynöke a telefonom.)

Ismerve ezeket a társaságokat, nem mi vagyunk az elsők, akikkel ezt eljátsszák.

 

A Gazdasági Versenyhivatal site-unk kérdésére azt válaszolta, hogy a hozzá eddig beérkezett panaszok alapján nincs semmi probléma az ingyenes mobilinternet-előfizetésekkel. Igaz, azt nem vizsgálta, hogy valaki annak ellenére is kapott ilyen szolgáltatást, hogy nem is kérte.

 

Közben a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság már elmeszelte a T-Mobile-t hasonló trükkért. És jelezte, hogy a többi mobilszolgáltatót is vizsgálni fogja. Persze amíg nincs nagy büntetés, addig lehet szórakozni.

 

 

Várjuk az olvasók történeteit az olvaso@azenpenzem.hu címre.

 

11 Tovább

AZ ÉN PÉNZEM

blogavatar

Minden a pénzről. Egyszerűen és érthetően. A blogot az én pénzem, www.azenpenzem.hu készítői írják.

Legfrissebb bejegyzések

Utolsó kommentek